Η Σχολική Διαμεσολάβηση αποτελεί μία μέθοδο πρόληψης της ενδοσχολικής βίας μέσα από τη διαχείριση των συγκρούσεων που προκύπτουν ανάμεσα στους μαθητές/τριες. Είναι μία διαδικασία, κατά την οποία μαθήτριες και μαθητές , αφού εκπαιδευτούν από τους/τις εκπαιδευτικούς τους που γνωρίζουν αυτή τη μέθοδο, διαμεσολαβούν για την επίλυση συγκρούσεων και διαφορών ανάμεσα σε συμμαθήτριες και συμμαθητές τους.
Η σχολική διαμεσολάβηση από ομηλίκους αποτελεί μία εναλλακτική πρακτική στο παραδοσιακό σύστημα επίλυσης συγκρούσεων και απόδοσης ευθυνών και τιμωριών από ενηλίκους. Με τη μέθοδο αυτή, τα ίδια τα εμπλεκόμενα μέρη προσφεύγουν οικειοθελώς στους συνομηλίκους διαμεσολαβητές και διαμεσολαβήτριες και ακολουθώντας με τη βοήθειά τους μία συγκεκριμένη διαδικασία, ερευνούν τα αίτια της σύγκρουσής τους, συμφωνούν στη λύση της και δεσμεύονται να τηρήσουν την αμοιβαία συμφωνία.
Είναι προφανές ότι αυτή η μέθοδος επίλυσης διαφορών και συγκρούσεων, που βασίζεται στον διάλογο, στην ενσυναίσθηση και στην ενεργητική ακρόαση, συμβάλλει στην ενδυνάμωση των μαθητών και μαθητριών στη διαχείριση συγκρούσεων (μέσα και έξω από το σχολείο), στη βελτίωση των σχέσεων και γενικότερα στη δημιουργία ενός υγιούς, θετικού, ασφαλούς και πιο δημοκρατικού σχολικού περιβάλλοντος.
Η διαμεσολάβηση παρουσιάζει μεταξύ άλλων τα παρακάτω οφέλη:
- Ενδυναμώνει τους μαθητές και τις μαθήτριες με δεξιότητες και στρατηγικές για τη διαχείριση συγκρούσεων μέσα και έξω από το σχολείο.
- Βοηθά τους μαθητές και τις μαθήτριες να αποκτήσουν αυτογνωσία και αυτοπεποίθηση, καθώς και κατανόηση για τα προβλήματα που απασχολούν τους συμμαθητές/τριές τους.
- Οικοδομεί ισχυρές σχέσεις συνεργασίας και αλληλοϋποστήριξης στη σχολική κοινότητα.
- Αναπτύσσει χρήσιμα επικοινωνιακά εργαλεία και συμβάλλει στη διευκόλυνση της μαθησιακής διαδικασίας μέσα σε ένα εποικοδομητικό και δημιουργικό σχολικό περιβάλλον.
Στο σχολείο μας η ομάδα των εκπαιδευτικών που ασχολήθηκε με την εφαρμογή της σχολικής διαμεσολάβησης ήταν : Χήτος Γιώργος (Συντονιστής), Μαρκεσίνη Γεωργία, Παπαδομανωλάκη Μαρία, Τσαρουχά Μαργαρίτα.
(Πηγή : Αντιγόνη :Κέντρο Πληροφόρησης και Τεκμηρίωσης για το Ρατσισμό, την Οικολογία, την ειρήνη και τη Μη Βία, σχολική διαμεσολάβηση ‘’ένας οδηγός για επίλυση συγκρούσεων στο σχολείο από ομηλίκους’’)
Η ομάδα μας συμμετείχε στην γιορτή μαθητικής δημιουργίας της τοπικής ΔΔΕ παρουσιάζοντας τις παραπάνω δημιουργίες και δράσεις, τόσο στην δια ζώσης όσο και στην εξ αποστάσεως συνάντηση. Επίσης έγινε συνεργασία με άλλα γυμνάσιο της πόλης που είχαν μεγαλύτερη εμπειρία στην συγκεκριμένη δράση, με σκοπό την ανταλλαγή εμπειριών σχετικά με πραγματικά περιστατικά διαμεσολάβησης στο σχολείο.
Αντί ενημερωτικών διαλέξεων και εντύπων κρίναμε ότι ήταν πιο αποτελεσματικό για την ενημέρωση των μαθητών, η εμπλοκή τους με την διαδικασία της διαμεσολάβησης μέσω διάφορων βιωματικών δράσεων. Ζητήσαμε από τους μαθητές – διαμεσολαβητές να δημιουργήσουν υποθετικά σενάρια. Επιλέξαμε το καταλληλότερο και κάναμε υποθετική διαμεσολάβηση. Οι μαθητές της ομάδας δημιούργησαν ένα εκπαιδευτικό βίντεο με την εικονική…
Για την προετοιμασία του σχολείου σχετικά με την διαδικασία της σχολικής διαμεσολάβησης κρίθηκε αναγκαίο να γίνει αποστολή ενός ψηφιακού ερωτηματολογίου αυτοαξιολόγησης σχολικής μονάδας. Σκοπός αυτού ήταν να δημιουργηθεί ένα αρχικό σημείο αναφοράς σχετικά με την συχνότητα των περιστατικών ενδοσχολικών συγκρούσεων και την άποψη των μαθητών για το κλίμα και τις σχολικές συγκρούσεις στο σχολείο μας.…
Continue Reading Ψηφιακό ερωτηματολόγιο αυτοαξιολόγησης σχολικής μονάδας



