Erasmus+ : 2η κινητικότητα μαθητών στην Ισπανία

Το 2ο ΕΠΑΛ Ρεθύμνου πραγματοποίησε το διάστημα 25-30/3/2023 τη δεύτερη κινητικότητα μαθητών στα πλαίσια του προγράμματος Erasmus+, με τίτλο “Προσεγγίζοντας τη βιώσιμη ανάπτυξη μέσα από τα Γεωπάρκα” και κωδικό 2022-1-EL01-KA122-SCH-000070252.

Μετά από ένα πολύωρο αεροπορικό ταξίδι, φτάσαμε στο αεροδρόμιο της Μαδρίτης. Εγκατασταθήκαμε στο ξενοδοχείο και στη συνέχεια πραγματοποιήσαμε περιήγηση στην πόλη της Μαδρίτης, με τελικό προορισμό το Museo Nacional del Prado (Μουσείο ντελ Πράδο). Οι μαθητές εντυπωσιάστηκαν με το μουσείο και την οργάνωσή του και είχαν την ευκαιρία να θαυμάσουν τους εντυπωσιακούς πίνακες των El Greco, Γκόγια, Βελάσκεθ και άλλων Ισπανών και ευρωπαίων καλλιτεχνών.

Η δεύτερη μέρα μας ξεκίνησε με περιήγηση στην πόλη της Μαδρίτης. Στόχος της ομάδας μας ήταν η καταγραφή των αξιοθέατων και η δημιουργία ενός διαδραστικού χάρτη, χρησιμοποιώντας γεωπληροφοριακά δεδομένα μέσω της εφαρμογής που έχουμε φτιάξει στην πλατφόρμα του ArcGIS. Επισκεφτήκαμε το Teatro Real, το Palacio Real de Madrid, το Catedral de Santa María la Real de la Almudena, τη Plaza Mayor και καταλήξαμε στην Chocolatería San Ginés, όπου απολαύσουμε το παραδοσιακό Chocolate con churros σε ένα από τα παλαιότερα ζαχαροπλαστεία στη Μαδρίτη. Έπειτα, μετά από 3,5 ώρες ταξίδι με το λεωφορείο φτάσαμε στη Guadalupe. Εκεί είχαμε συνάντηση με την ομάδα Erasmus της Πορτογαλίας από το συνεργαζόμενο σχολείο Escola Secundária D.António Taipa, όπου οι μαθητές γνωρίστηκαν μεταξύ τους.

Την τρίτη μέρα επισκεφτήκαμε το αγρόκτημα του δημοτικού σχολείου του Cañamero όπου λειτουργεί βοτανικός κήπος, καθώς και χώρος παραγωγής μελιού (La casita de la miel). Οι μαθητές ενημερώθηκαν τη σπουδαιότητα των μελισσών, αλλά και για τις έρευνες που γίνονται πάνω σε αυτές με την εμπλοκή του σχολείου και των μαθητών. Ο χώρος αυτός χρησιμοποιείται για εκπαιδευτικά προγράμματα που αφορούν τις μέλισσες και τα οποία απευθύνονται σε ολόκληρη την εκπαιδευτική κοινότητα. Να σημειωθεί ότι ο χώρος αυτός κατασκευάστηκε από την εθελοντική προσφορά και εργασία κατοίκων της τοπικής κοινότητας του Cañamero.

Στη συνέχεια οι μαθητές του σχολείου μας μίλησαν για τη συλλογή όλων των πετρωμάτων που έχει το Γεωπάρκο στο χώρο του σχολείο τους, τις ζωγραφιές στους τοίχους με τα είδη της χλωρίδας και της πανίδας της περιοχής, τη γεωλογική ιστορία της Γης, καθώς και ένα μικρό αρχαιολογικό μουσείο μέσα στο σχολείο με ευρήματα από την τοπική περιοχή. Ένας χώρος που δημιουργήθηκε με πολλή δουλειά από την τοπική κοινωνία, ο οποίος συμβάλλει στη διατήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς της περιοχής και της σύνδεσή της μέσω προγραμμάτων με τους μαθητές και τους κατοίκους της περιοχής.

Ακολουθήσε ξενάγηση στο Κέντρο Πληροφόρησης του Γεωπάρκου Villuercas-Ibores-Jara. Οι μαθητές παρακολούθησαν ένα βίντεο με τη δημιουργία των πετρωμάτων και τη σπουδαιότητα τους και στη συνέχεια ξεναγήθηκαν στις εκθέσεις του Κέντρου Πληροφόρησης. Ακολούθησε ανταλλαγή απόψεων με τους μαθητές και τους καθηγητές από την Πορτογαλία.

Επισκεφτήκαμε το μοναστήρι Real Monasterio de Nuestra Señora de Guadalupe, το οποίο αποτελεί Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO. Οι μαθητές εντυπωσιάστηκαν από την αρχιτεκτονική αλλά και από την ιστορία του Μοναστηριού, το οποίο συνδέεται με τον Χριστόφορο Κολόμβο.

Στη συνέχεια επισκεφθήκαμε το Γεωπάρκο Villuercas-Ibores-Jara, όπου πραγματοποιήθηκε ενημέρωση από τους υπευθύνους του Γεωπάρκου για τα είδη πετρωμάτων και απολιθωμάτων που περιλαμβάνει, το σχηματισμό τους, τη σημασία του για την περιοχή, τόσο σε επίπεδο βιωσιμότητας και αξιοποίησης, όσο και σε επίπεδο εκπαιδευτικού και επιστημονικού ενδιαφέροντος. Οι μαθητές χρησιμοποιώντας το εκπαιδευτικό υλικό που τους παρείχαν τα Κέντρα Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία της Κρήτης (Ανωγείων, Αρχανών, Βάμου Ιεράπετρας) κατέγραψαν σε ψηφιακή πλατφόρμα (Padlet) τα θετικά και τα αρνητικά σημεία του Γεωπάρκου που εντόπισαν και πρότειναν επεμβάσεις που πρέπει να γίνουν προς τη βιώσιμη ανάπτυξη της περιοχής.

Την τέταρτη μέρα αναχωρήσαμε για τη Μαδρίτη. Επισκεφθήκαμε  τη Plaza de Cibeles, τη διάσημη Puerta de Alcalá και τη Puerta del Sol, όπου υπάρχει η περίφημη αρκούδα στο δέντρο, σήμα της πόλης της Μαδρίτης. Στη συνέχεια επισκεφτήκαμε την αγορά Mercado de San Miguel, όπου οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να δοκιμάσουν τα παραδοσιακά Tapas σε διάφορες γεύσεις και να συγκρίνουν την ισπανική με την ελληνική κουζίνα. Όλα τα μνημεία καταγράφηκαν στο τουριστικό διαδραστικό χάρτη μέσω της εφαρμογής που έχουμε φτιάξει στην πλατφόρμα του ArcGIS.

Την πέμπτη μέρα αναχωρήσαμε για την πόλη του Toledo. Εκεί συναντήσαμε την ομάδα μαθητών Erasmus της Πορτογαλίας και πραγματοποιήσαμε περιήγηση της πόλης. Επισκεφτήκαμε και καταγράψαμε τα κυριότερα μνημεία της πόλης, όπως το Santa Iglesia Catedral Primada de Toledo, το Alcázar de Toledo, το Iglesia de los Jesuitas – San Ildefonso, την Sinagoga de Santa María La Blanca και την εκκλησία Iglesia de Santo Tomé. Τέλος, επισκεφτήκαμε το Museo del Greco, το οποίο είναι αφιερωμένο στον κορυφαίο ζωγράφο Ελ Γκρέκο και φιλοξενεί πίνακές του. Οι μαθητές είδαν τα έργα του κρητικού ζωγράφου, καθώς και τον τρόπο με τον οποίο είναι οργανωμένο το μουσείο. Οι μαθητές εντυπωσιάστηκαν τόσο με την αρχιτεκτονική του Toledo, όσο και με το σχέδιο βιώσιμης ανάπτυξης της πόλης που έχει εκπονήσει η δημοτική αρχή, συνδυάζοντας την τουριστική ανάπτυξη με την προστασία των μνημείων της πόλης.

Επιστρέψαμε στη Μαδρίτη και περπατήσαμε μέσα από το πάρκο Retiro, όπου θαυμάσαμε την βλάστηση, τα μνημεία και τους μουσικούς του δρόμου. Οι μαθητές εντυπωσιάστηκαν από το μέγεθος και την έκταση που καταλαμβάνει το πάρκο αυτό στο κέντρο της Μαδρίτης και πόσο αυτό συμβάλει στη εξέλιξη της Μαδρίτης ως βιώσιμη πόλη.

Μετά από 5 όμορφες και συναρπαστικές ημέρες στην Ισπανία, ήρθε η ώρα της επιστροφής. Αναχωρήσαμε από τη Μαδρίτη με το αεροπλάνο και μέσω Αθηνών, προσγειωθήκαμε στο αεροδρόμιο του Ηρακλείου.

Κατά τη διάρκεια της μετακίνησης στην Ισπανία, οι μαθητές μας βίωσαν το σημαντικό ρόλο που παίζουν τα Γεωπάρκα στη βιώσιμη ανάπτυξη των τοπικών περιοχών, ενσωματώνοντας αρμονικά τα πολιτιστικά στοιχεία κάθε περιοχής στο φυσικό περιβάλλον, καθώς και της υιοθέτησης φιλικών προς το περιβάλλον πρακτικών και επεμβάσεων, το οποίο αποτελεί και έναν από τους στόχους του προγράμματος Erasmus+ με τίτλο “Προσεγγίζοντας τη βιώσιμη ανάπτυξη μέσα από τα Γεωπάρκα” (2022-1-EL01-KA122-SCH-000070252).

https://2epalreth.maps.arcgis.com/apps/instant/imageryviewer/index.html?appid=3e65abeea61440afb5bade27487aa715

Ευρωπαϊκή Ένωση