Erasmus+ : 5η κινητικότητα μαθητών στην Ιταλία

Το 2ο ΕΠΑΛ Ρεθύμνου πραγματοποίησε το διάστημα 28/10 – 4/11/2023 την πέμπτη κινητικότητα μαθητών στην Ιταλία στα πλαίσια του προγράμματος Erasmus+, με τίτλο “Προσεγγίζοντας τη βιώσιμη ανάπτυξη μέσα από τα Γεωπάρκα” και κωδικό 2022-1-EL01-KA122-SCH-000070252.

Η πρώτη ημέρα ξεκίνησε με επίσκεψη στο Μουσείο Γεωλογίας και Παλαιοντολογίας (Museo di Geologia e Paleontologia) ένα πραγματικό ταξίδι στο χρόνο που έδωσε στους μαθητές μας τη δυνατότητα να αποκτήσουν μια εικόνα της πανίδας και χλωρίδας της περιοχής και μιας άλλης εποχής.

Στη συνέχεια μεταβήκαμε στην Piazza del Duomo και θαυμάσαμε στο φως της ημέρας τον καθεδρικό ναό της Santa Maria del Flore με το εντυπωσιακό καμπαναριό και το βαπτιστήριο. Οι μαθητές κατέγραψαν τα σημαντικότερα μνημεία σε έναν διαδραστικό χάρτη, χρησιμοποιώντας την εφαρμογή που έχουμε φτιάξει στην πλατφόρμα του ArcGIS. Ακολούθως επισκεφθήκαμε το διαδραστικό μουσείο Ντα Βίντσι (Leonardo da Vinci Interactive Museum), που περιλαμβάνει διαδραστικές μακέτες από τις σημαντικότερες μηχανές που κατασκεύασε οι οποίες έδωσαν τη δυνατότητα στους μαθητές μας αλλά και στους υπόλοιπους επισκέπτες του μουσείου όχι μόνο να τις δουν αλλά  και να γνωρίσουν τον τρόπο λειτουργίας τους.

Συνεχίζοντας την περιήγηση μας στην πόλη βρεθήκαμε στην Piazza della Santissima Annunziata όπου επισκεφθήκαμε τον ναό του Ευαγγελισμού (Basilica della Santissima Annunziata) έναν χριστιανικό ναό σε αναγεννησιακό αρχιτεκτονικό ρυθμό του 13ου αιώνα με πλούσιο κι εντυπωσιακό διάκοσμο από γλυπτά, εικόνες και τοιχογραφίες. Ο ναός λειτουργούσε κι έτσι είχαμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε ένα μέρος της λειτουργίας. Στη συνέχεια επισκεφτήκαμε τον καθεδρικό ναό Cattedrale di Santa Maria del Fiore.

Τη δεύτερη μέρα αναχωρήσαμε με τρένο για την πόλη της Pisa. Οι μαθητές κατέγραψαν τα σημαντικότερα μνημεία σε έναν διαδραστικό χάρτη, χρησιμοποιώντας την εφαρμογή που έχουμε φτιάξει στην πλατφόρμα του ArcGIS. Επισκεφθήκαμε την Πλατεία των Ιπποτών (Piazza dei Cavallieri) περιτριγυρισμένη από πολλά όμορφα κτίρια. Εκείνο όμως που κλέβει την παράσταση είναι το εντυπωσιακό Παλάτι των Ιπποτών (Pallazo della Carovana) αλλοτινό αρχηγείο των ιπποτών του Αγίου Στεφάνου στο οποίο σήμερα στεγάζεται τμήμα του Πανεπιστημίου της Πίζας. Συνεχίζοντας βρεθήκαμε στην Πλατεία των Θαυμάτων (Piazza dei Miracoli) επίσημα γνωστή ως Piazza dei Duomo στην οποία βρίσκονται τα σημαντικότερα αξιοθέατα της πόλης: το βαπτιστήριο του Σαν Τζιοβάννι (Battistero San Giovanni), ο καθεδρικός ναός της Πίζας (Duomo Santa Maria Assunta), το κοιμητήριο Campo Santo και ο περίφημος κεκλιμένος πύργος (Campanile Torre pendente).

Η πορεία μας μέσα από το κέντρο της πόλης ανάμεσα σε μεσαιωνικά παλάτια και πλατείες μας οδήγησε στον Άρνο ποταμό που διαρρέει την πόλη και στην μικρή γοτθικού ρυθμού εκκλησία Chiesa di Santa Maria della Spina. Η βόλτα δίπλα στο ποτάμι μας έδωσε την ευκαιρία να πάρουμε μοναδικές εικόνες που θυμίζουν πίνακα ζωγραφικής με κτίρια κι εκκλησίες να καθρεφτίζονται στα νερά του.

Την τρίτη ημέρα το πρωί αναχωρήσαμε με τρένο για την πόλη της Massa. Συναντηθήκαμε με τους υπεύθυνους του Γεωπάρκου Parco Alpi Apuane, καθώς και την ομάδα Erasmus της Πορτογαλίας με τους οποίους και συνεργαζόμαστε.

Με λεωφορείο μεταφερθήκαμε στο Κέντρο Ενημέρωσης του Γεωπάρκου Parco Alpi Apuane,  στην περιοχή Equi Terme. Εκεί οι μαθητές μας μέσω μιας σειράς διαδραστικών δραστηριοτήτων είχαν την ευκαιρία να ενημερωθούν για τα στρώματα του εσωτερικού της γης, τα διαμορφούμενα πετρώματα, τις κινήσεις του εσωτερικού υλικού, τις κινήσεις των τεκτονικών πλακών, τη δημιουργία των σεισμών και τα αποτελέσματα της διάβρωσης.

Στη συνέχεια μεταβήκαμε σε κοντινό σπήλαιο της περιοχής όπου ενημερωθήκαμε για τις εργασίες ανασκαφής που γίνονται εκεί, τα ευρήματα σχετικά με την προϊστορική πανίδα της περιοχής τα οποία και είδαμε στο μικρό μουσείο που έχει κατασκευασθεί. Τέλος κατεβαίνοντας χαμηλά στο σπήλαιο μπορέσαμε να δούμε τα νερά που έρχονταν από υπόγειες πηγές. Οι μαθητές έμειναν ενθουσιασμένοι τόσο από την παρουσίαση στο Κέντρο Ενημέρωσης του Γεωπάρκου, όσο και από τη μικρή βόλτα μέσα στο σπήλαιο. Συνειδητοποίησαν τη σημασία του Γεωπάρκου στη βιώσιμη ανάπτυξη της περιοχής και κατέγραψαν τις παρατηρήσεις τους σε ένα διαδραστικό πίνακα στην εφαρμογή Padlet.

Την τέταρτη ημέρα επιστρέψαμε με τρένο από την Πίζα στην Φλωρεντία. Πραγματοποιήθηκε επίσκεψη στην Πλατεία ντε λα Σινιορία (Piazza de la Signoria), στην οποία δεσπόζει το επιβλητικό Παλαιό παλάτι, το Παλάτσο Βέκιο (Palazzo Vecchio) με τον εντυπωσιακό πύργο που σήμερα στεγάζει το δημαρχείο της πόλης.

Ακόμη στο κέντρο της πλατείας θαυμάσαμε την Κρήνη του Ποσειδώνα του Αμανάτι δίπλα στον έφιππο ανδριάντα του Μεγάλου Δούκα Κόζιμο Α΄ των Μεδίκων καθώς και τα αγάλματα του Δαυίδ (αντίγραφο του περίφημου αγάλματος του Μιχαήλ Άγγελου) και του Ηρακλή και του Κάκου. Καταλήξαμε στο Πόντε Βέκιο (Ponte Vecchio)  ένα μεσαιωνικό πέτρινο κλειστό τρίτοξο γεφύρι πάνω από τον Ποταμό Άρνο γνωστό για την ύπαρξη μαγαζιών χτισμένων κατά μήκος του, όπως συνηθιζόταν τότε. Θεωρείται το πρώτο γεφύρι που κατασκευάσθηκε στον ποταμό επί ρωμαϊκής εποχής όχι φυσικά με τη μορφή που έχει σήμερα.

Οι μαθητές κατέγραψαν τα σημαντικότερα μνημεία σε έναν διαδραστικό χάρτη, χρησιμοποιώντας την εφαρμογή που έχουμε φτιάξει στην πλατφόρμα του ArcGIS.

Την πέμτπη ημέρα ταξιδέψαμε με τρένο στην πόλη της Sienna το ιστορικό κέντρο της οποίας έχει ανακηρυχθεί Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO. Η ίδια η πόλη αποτελεί ένα ζωντανό μουσείο δίνοντας στον επισκέπτη τη δυνατότητα να ταξιδέψει στο χρόνο και να γνωρίσει την ιδιαίτερη αρχιτεκτονική της περιοχής.

Κατευθυνθήκαμε στην Piazza del Campo όπου δεσπόζει το εντυπωσιακό  Palazzo Publico με  τον τεράστιο πύργο Torre del Mangia στο οποίο στεγάζεται το σημερινό δημαρχείο της πόλης.

Συνεχίζοντας βρεθήκαμε στην Πλατεία Ντουόμο (Piazza Del Duomo) στην οποία βρίσκεται ο καθεδρικός ναός της πόλης. Πρόκειται για μια εκκλησία γοτθικού ρυθμού, πολύ εντυπωσιακή τόσο εξωτερικά όσο και εσωτερικά που κατασκευάστηκε τον 13ο αιώνα. Στο εσωτερικό της στεγάζεται η Βιβλιοθήκη Piccolomini, ένα μικρό δωμάτιο οι τοίχοι και το ταβάνι του οποίου είναι καλυμμένοι με εκπληκτικές τοιχογραφίες, στο οποίο εκτίθενται μουσικά βιβλία.

Η περιπλάνηση μας μέσα στα στενά δρομάκια της πόλης αποκάλυψε σημεία ιδιαίτερου αρχιτεκτονικού ενδιαφέροντος και μας οδήγησε στο μοναστήρι του Αγίου Αυγουστίνου. Από το πάρκο που βρίσκεται δίπλα στο μοναστήρι ο επισκέπτης έχει πανοραμική θέα στο μεγαλύτερο μέρος της πόλης αλλά και της γύρω περιοχής. Οι μαθητές κατά τη διάρκεια παραμονής τους στην πόλη της Sienna κατέγραψαν τα σημαντικότερα μνημεία σε έναν διαδραστικό χάρτη, χρησιμοποιώντας την εφαρμογή στην πλατφόρμα του ArcGIS.

Την έκτη ημέρα επισκεφθήκαμε την Πινακοθήκη Ουφίτσι (Galleria degli Uffizi.) Πρόκειται γιαένα από τα παλαιότεραμουσεία-πινακοθήκες στον κόσμο. Στεγασμένο σε ένα παλιό ανάκτορο της Φλωρεντίας περιλαμβάνει έργα ορισμένων από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες όπως του Φρα Αντζέλικο, του Μποτιτσέλι, του Λεονάρντο Ντα Βίντσι και πολλών άλλων. Τα εκθέματα όπως και το ίδιο το κτίριο του μουσείου εντυπωσίασαν τόσο τους μαθητές όσο και εμάς.

Μετά το τέλος της επίσκεψης κατευθυνθήκαμε προς τη γέφυρα Ponte Vecchio (Πόντε Βέκιο) και περάσαμε στην απέναντι πλευρά του ποταμού παίρνοντας τον δρόμο για την Πλατεία Μιχαήλ Αγγέλου (Piazzale Michelangelo). Γυρίζοντας στο κέντρο της πόλης περάσαμε από την Porta San Niccolo,επιβλητική πύλη της πόλης του 14ου αιώνα.

Κλείνοντας τη μέρα μας επισκεφθήκαμε την κεντρική δημοτική αγορά (Mercato Centrale) η οποία απ’ ότι πληροφορηθήκαμε αποτελεί αγαπημένο μέρος τόσο των ντόπιων όσο και των τουριστών. Πρόκειται για ένα κτίριο στο ισόγειο του οποίου υπάρχουν πολλοί πάγκοι με φρούτα, λαχανικά, κρέατα και τυριά ενώ στον πρώτο όροφο υπάρχει μεγάλος αριθμός μαγαζιών εστίασης, που προσφέρουν τοπικά εδέσματα.

Καθ’ όλη τη διάρκεια της κινητικότητας έγινε εκτεταμένη χρήση από τους μαθητές διαφόρων τεχνολογικών εργαλείων και εφαρμογών, κυρίως των εφαρμογών Google Maps για τη μετακίνηση μας, Google Lens για μεταφράσεις αλλά και αναγνώριση μνημείων και ανεύρεση πληροφοριών αλλά και της εφαρμογής ArcGis για την καταγραφή των σημείων ενδιαφέροντος και τη δημιουργία ενός διαδραστικού χάρτη. Επίσης οι μαθητές κατέγραψαν σε ένα διαδραστικό χάρτη στην εφαρμογή Padlet τα θετικά και αρνητικά στοιχεία που συνάντησαν αυτές τις μέρες και που εμπλέκονται στην βιώσιμη ανάπτυξη και κατέθεσαν τις δικές τους προτάσεις.

Made with Padlet

https://padlet.com/2epalrethymn/italy-geoparks-in-tourism-and-education-for-sustainability-fdxmyucfpy2m9b2d

Ευρωπαϊκή Ένωση